Tibanya Bulan Ramadhan

assalamualaikum..

saya ingin mengucapkan selamat menyambut bulan ramadhan yang mulia ini dengan pengisian amal ibadah yang lebih banyak.. bukan semata-mata menahan lapar dan dahaga.. tidak lah juga mendapat puasa yang sebenarnya jika kita sekadar menahan lapar dan dahaga jika anggota badan kita yang lain masih melakukan kesilapan yang boleh menghilangkan pahala puasa kita selama sebulan..

seperti yang kita tahu maksud puasa adalah menahan diri dari makan, minum,menuruti hawa nafsu, menahan diri dari pandang, dengar dan berkata yang haram, menahan diri dari dedah aurat, bergaul secara bebas dan segala maksiat.. jangan lah di sia-sia kan peluang kita di bulan ramadhan ini untuk menambahkan amal ibadah kepada allah s.w.t.. memulakan kehidupan yang lebih baik..

walaupun tidak dapat berpuasa pada hari pertama puasa pada tahun ini, rasanya diri ini sudah mulai merasakan semangat puasa seminggu yang lalu.. sedang hendak makan diri merasa was-was, merasakan diri sedang berpuasa.. ya allah, betapa hebatnya bulan ramadhan ini, sehinggakan diri ini telah merasakan auranya lebih awal.. engkau berikan lah aku petunjukmu pada bulan yang mulia ini untuk hamba memperbaiki diri menuju ke jalan mu yang benar.. AMIN..




No comments: